توضیحاتی درباره ضدیخ
توضیحاتی درباره ضدیخ
تو ایران فروشندگان فیزیکی و آنلاین و حتی تعمیرکاران به دلیل عدم آگاهی و سواد کافی موجب ترویج نا آگاهی جامعه در نحوه صحیح و اصولی نگهداری و مراقبت از خودرو میشن!
یه ضدیخ سوای داشتن واژه ضدیخ شامل دیتاشیت های مهمی برای انتخاب درست برای خودروهای مختلف داره که تو ایران اصلا این دیتاشیت ها رعایت نمیشن!
به عنوان مثال تو ساده ترین نوع نوشتاری که یه کمپانی باید موقع تولید تو بطری یا حداقل تو سایت معرفی محصول درج بکنه اینا هستن: (ضدیخ پایه اورگانیک یا آلی یا همون (OAT و (پایه هیبرید یا تلفیقی آلی و معدنی یا (HOAT و (پایه معدنی که اصطلاحا بهش به اشتباه میگن روغنی و اسم دقیق و جهانیش (IAT هستش، که معمولا تو هیچ کدوم از محصولات داخلی چندان به این موارد روی محصولاتشون اشاره نمیکنند.
خارجی ها اما اگه روی ظرف یا بطری درج نشده باشه مطمئنا برید سایت سازنده به اصولی ترین و دقیق ترین و بهترین شکل ممکن ادتیوها یا افزودنی و پایه محصولشون رو تو معرض نمایش گذاشتن! مثل روغن موتوری که کیفیت API و ویسکوزیته اون مهمه اینایی که عرض کردم هم برای یک ضدیخ مهمه که خریدار از خریدش مطمئن بشه و محصول درست رو انتخاب کنه، وگرنه تو ایران همه میدونن ضدیخ میکس با 50 درصد آب و 50 درصد ضدیخ دیگه نیازی به افزودن آب نداره!
یا ضدیخ خالص نیاز به افزودن آب دیونیزه داره! یا ضدیخ سوای ضدیخ در فصل زمستان قابلیت ضدجوش در تابستان رو داره و نیاز هست که حتما تو تابستان هم ازش استفاده بشه! یا ضدیخ موجب عدم یخ زدن موتور و رایاتور در زمستان میشه و از اینجور بدیهیات…!!!
حتی دیده شده برخی به اشتباه ضدیخ پایه معدنی رو ضدیخ مناسب برای ماشین نو و جدید داخلی و خارجی میدونن و بهش هم میگن فاقد خورندگی و برای پایه آلی از اصطلاحات تخیلی اسیدی یا خورنده یاد میکنند!
اما در جریان نیستن که اونی که خورنده هست همون ضدیخ پایه معدنی هست که بدلیل تکنولوژی ساده و قدیمی موجب ایجاد لایه ای از حفاظ چرب مانند تو اجزای داخل رایاتور و بلوک سیلندر و موتور میشن که بدلیل عمر کوتاه این نوع ضدیخ ها که نهایتا باید بعد 20 هزارتا برای ضدیخ های مرغوب خارجی و 10 هزارتا ضدیخ های مثلا مرغوب داخلی باید عوض بشه؛ در صورت عوض نکردنش (که اکثرا خیلی از همینان سالها عوضش نمیکنن و اصلا نمیدونن که ضدیخ نیاز به تعویض هم داره) موجب خورندگی شدید اجزای داخلی میشه که اینو متوجه نخواهید شد مگر چند سال از عمر خودروی بی کیفیت داخلی با ضدیخ داخلیتون بگذره! همچنین اونی که به OAT میگه خورنده و از واژه اسیدی برای معرفی و خطرناک بودنش استفاده میکنه هم تو باغ این نیست که OAT یعنی Organic Acid Technology و HOAT یعنی Hybrid Organic Acid Technology و IAT یعنی Inorganic Acid Technology اینا که هموشون درش واژه اسید هست پس چه ربطی به اسید داشتن یا اسیدی بودن داره!!! دوستان خودروهای بروز و جدید حتی خودروهای تولیدی ایران خودرو با استناد به دفترچه راهنمای خودروهای تولیدیش باید حتما از ضدیخ پایه آلی استفاده کنید که هم عمر بالایی دارن و هم خورندگی ندارن و بهترین نوع برای اجزای آلومینیومی به حساب میان که رادیاتورهای امروزی همه خودروهای پایین رده و بالا رده هم آلومینیومی هستن؛ فاقد فسفات و نیترات و سیلیکات و… اینا رو فروشنده ها و تعمیرکارا متوجه نیستن و برای هر خودرویی هر ضدیخی داشته باشن همونو تجویز میکنن تو ایران هم که ضدیخ پایه معدنی عهد بوقی مثل کاسپین و فلومکس و ایرانول و فیروزگام و گاها اسم های عجیب و گمنام در بسته بندی قرون وسطی ریخته! ضدیخ پایه معدنی رو فقط باید خودروهای فرسوده چندین سال کارکرد با صاحب بی دقت و بی سلیقه استفاده کنه نه خودروهای بروز یا صفر با قیمت چند صد میلیونی یا چند میلیاردی! در صورت افزودن ضدیخ های OAT به خودروی فرسوده و قدیمی موجب جدا کردن زنگ زدگی و آت و آشغال های بلوک سیلندر و رایاتور میشه که کلی هزینه رو دستش میذاره. پس اگه خودروی بروز دارید حتما از پایه OAT یا همون آلی یا نهایتا HOAT استفاده کنید نه پایه IAT که تو ایران به اشتباه میگن پایه روغنی! همچنین اصلا و ابداً از ادغام دو یا چند ضدیخ با برندهای مختلف مخصوصا اگه پایه اون آلی باشه با معدنی و برعکس اجتناب کنید چون بعد مدتی موجب گل و رسوب شدید رادیاتور و بلوک سیلندر و ترموستات و واتر پمپ و شیلنگ ها و… میشه چون به هیچ وجه این دو پایه با هم آبشون تو یه جوب نمیره و اصلا میکس نمیش. همچنین ضدیخ های OAT و حتی HOAT معمولا با واژه Long Life Coolant عرضه میشن که طبق ادعای برخی برندهای مطرح و نامدار جهانی مثل Aisin و Preston و Mobil عمری حدود پنج سال و بیشتر یا 150 هزار یا 250 هزار کیلومتر دارن که این واژه و ادعا رو تو محصولات خارجی تو ضدیخ هایی با پایه IAT به هیچ وجه نمیبینید و کمتر برند نامداری تو دنیا دیگه ضدیخ IAT تولید میکنه جز مرز پرگهر ما بدلیل زیرساخت های فرسوده و ابتدایی و دانش فنی ناکافی!!! توصیه میکنم در مورد این مسائل و نحوه صحیح نگهداری و مراقبت از خودرو تو اینترنت تحقیق کنید و از رفرنس های خارجی هم حتما کمک بگیرید و یه دور هم از قسمت های مهم دفترچه خودروتون مطالعه داشته باشید تا الکی حاصل دسترنجتون رو به فنا ندید!