8
نفر در حال مشاهده محصول هستند
سنسور فشار هوای مانیفولد پژو SKP
Manifold Air Pressure Sensor
سنسور فشار هوای مانیفولد پژو SKP
مناسب خانواده پژو
سنسور فشار هوای مانیفولد (Manifold Air Pressure Sensor) که در اصطلاح عامیانه به آن سنسور مپ خرگوشی (Map sensor) نیزگویند وظیفه بررسی میزان فشار در منیفولد هوا را دارد.
ارسال سریع
با پست پیشتاز
پشتیبانی ۲۴ ساعته
و ۷ روز هفته
تضمین کیفیت
و تضمین اصالت
رضایت مشتریان
افتخار ماست
قیمت محصول
سنسور مپ (Map sensor) وظیفه بررسی میزان فشار در منیفولد هوا را دارد. وقتی موتور خاموش است فشار داخل منیفولد هوا با فشار هوای جو یکی است. وقتی موتور روشن می شود به خاطر بالا و پایین رفتن پیستون ها خلاء داخل منیفولد هوا ایجاد می شود و میزان باز بودن یا بسته بودن دریچه گاز مسیر ورود هوا را محدود می کند. وقتی پدال گاز تا انتها باز باشد (و موتور روشن باشد) خلاء منیفولد هوا تقریبا به صفر می رسد و فشار داخل آن تقریبا با فشار هوای بیرون مساوی می شود.مپ سنسور با نصب در مجرای ورودی هوا به پیشرانه خودرو، فشار هوای وارد شده به دریچه ورودی را برای هر لحظه محاسبه و برای ECU ارسال میکند. ECU اطلاعات دریافتی از مپ سنسور را با آیتمهایی چون شرایط جاده، آب و هوا، سرعت حرکت و مواردی مانند اینها هماهنگ میکند و بر اساس آنها به مدیریت دریچه ورود هوا میپردازد.
این سنسور اطلاعات مربوط به فشار هوای داخل منیفولد را بطور پیوسته به ECU گزارش می کند. فشار هوا از طریق یک سنسور پیزوالکتریک که با اعمال فشارهای مختلف ، ولتاژهای مختلفی صادر می کند مورد محاسبه قرار میگیرد. خرابی یا عدم عملکرد سنسور فوق منجر به نامنظم کار کردن موتور میگردد.
وظایف سنسور فشار هوای منیفولد
نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است. زیرا در شرایط مختلف فشار هوا(سطح دریا و یا کوهستان)متغیر خواهد بود. اگر این سنسور درست کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را بهدرستی تعیین نماید.
محل قرارگیری سنسور
محل قرار گیری این سنسور در خودرو روی منیفولد هوای ورودی است.
این قطعه در خودروی پیکان ، پژو آردی ، پراید های مدل جدید و زانتیا ، مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد.
در خودروهای پژو 405 ، سمن و پژو پارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شلنگ بامانیفولد مرتبط است.
در پراید های مدل قدیم این قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور قرار دارد.
معرفی پایه های سوکت
این سنسور دارای سوکتی سه پین(پایه) به شرح ذیل می باشد.
– پین شماره یک : ارسال سیگنال
– پین شماره دو : اتصال بدنه(منفی)
– پین شماره سه : تغذیه 5 ولت مثبت
عیب یابی سنسور فشار هوای منیفولد
این سنسور دائما فشار درونی منیفولد هوای ورودی را اندازه گیری می کند که از نوع پیزو الکتریک است.این سنسور در واقع یک مقاومت متغیر با فشار است که بر اثر فشار ، مقاومت آن تغیر می کند.برق ورودی این سنسور 5 ولت ازECUو برق خروجی آن بر حسب فشار منیفولد ، بین 0.25 تا 4.75 ولت تغیر کرده و این ولتاژ برگشتی ، روانهECUمی شود.همین تغییر ولتاژ ورودیECUدر اثر فشار ، مبنای تشخیص فشار هوای ورودی است.
تذکر: در بعضی از خودرو ها مانند پراید انژکتوری ، این سنسور با سنسور دمای هوای ورودی در یک غلاف قرار داشته که در صورت خرابی با یکدیگر تعویض می شوند.
عملکرد خودرو هنگام خرابی این سنسور
با توجه به عملکرد مهم این سنسور ، در خرابی آن معمولا خودرو های انژکتوری حالتی شبیه تک کار کردن خواهند داشت.خودرو هایی که دارای سنسور اکسیژن هستند ، خرابی این سنسور را کمتر حس می کنند.هنگام خرابی این سنسور ، ECUسعی می کند با توجه به اطلاعاتی که این سنسور دریچه گاز ارسال می کند اطلاعات این قطعه را حدس بزند ، چرا که فشار داخلی منیفولد به نوعی با باز و بسته بودن دریچه گاز نسبت دارد .اگر این سنسور درست کار نکندECUدیگر قادر نخواهد بود میزان هوای ورودی را به درستی تشخیص دهد.
تست ولتاژی
جهت تست قطعه ابتدا باید موتور را روشن کرد و سپس با استفاده از ولت متر مقدار ولتاژ بین پایه های دو و سه را اندازه گیری کرد که باید 5+ ولت باشد که با گاز دادن موتور عدد ولتاژ تغییر نکند.
برند |
SKP |
---|---|
مناسب برای |
پژو |
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.